Wat gebeurt er met de voormalige schoollocatie De Zonnebloem? Ideeën van buurtbewoners, investeerders, ondernemers en kunstenaars zijn verzameld en op dinsdag 4 oktober maakt een vakjury een voorselectie van ideeën die doorgaan naar de volgende ronde: de ideeënexpositie. In deze finale ronde bepalen wijkbewoners uiteindelijk zelf wat het beste idee is en wat de bestemming wordt van de voormalige school in de wijk Tichelkamp.

Zondag 5 juni is de inschrijfperiode voor het indienen van ideeën voor de herontwikkeling van de voormalige school gesloten. De gemeente Borne heeft de afgelopen maanden een vakjury samengesteld met onder andere buurtbewoners, die zich op dinsdag 4 oktober over de in totaal 17 ideeën buigt.

De ideeën worden beoordeeld aan de hand van een aantal selectiecriteria, dat op 12 juli 2016 door het college van burgemeester en wethouders  is vastgesteld. De belangrijkste criteria zijn: Geeft het idee een nieuwe betekenis aan de locatie voor de buurt? Is het een duurzaam plan? Is het financieel en juridisch haalbaar, ook op de langere termijn?

Vakjury
De voorselectie vindt plaats onder leiding van Over Morgen, een adviesbureau dat de gemeente begeleidt bij de ruimtelijke ontwikkeling van De Zonnebloem. De vakjury bestaat uit vier buurtbewoners, twee van de Warande en twee van De Enk. Als experts duurzaamheid nemen de heer Oonk, beleidsmedewerker van de gemeente Borne, en de heer Naaktgeboren van Stichting Borne Duurzaam plaats in de jury. Planeconoom van de gemeente Borne, de heer Kraster, en mevrouw De Boer van Welbions nemen deel als experts op het gebied van haalbaarheid.

Ideeënexpositie
Maximaal vijf ideeën gaan door naar de volgende ronde: de ideeënexpositie. Welke ideeën dat zijn, zal de gemeente Borne na 4 oktober bekendmaken. Uiteindelijk bepalen wijkbewoners zelf, via een stembiljet dat huis-aan-huis wordt verspreid, welk idee het beste is en wat er met de voormalige schoollocatie gaat gebeuren. De exacte datum van de ideeënexpositie moet nog worden bepaald.

Deel dit bericht via...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin